فين اخرك يا نظامنا يا شمسي ؟!

 أغلبنا يعرف ان النظام الشمسي هو عبارة عن الشمس والكواكب اللي بتدور حوليها لكن إيه هو مدى نظامنا الشمسي أو بمعني آخر النظام الشمسي بتاعنا اخره فين بالظبط؟! 


في الحقيقة ناسا أطلقت مركبة فضائية اسمها Voyager 1 في سنة ١٩٧٧ عشان تستكشف النظام الشمسي بمكوناته المختلفة سواء كواكب أو غيرها، وفي سنة ٢٠١٢ قدرت المركبة انها تتخطى حاجز النظام الشمسي بعد أن عبرت من سحابة اورط  "Oort Cloud" واللي ميعرفش السحابة دي فهي تعتبر آخر حاجة تقريبا في نظامنا الشمسي وبعدها نخرج للفضاء بين النجمي "Interstellar" .


طيب برضو ناسا عرفت منين ان كدة نظامنا الشمسي انتهى ؟

في الحقيقة أن الشمس ليها مجال جاذبية ومجال تأثير فيزيائي زي التأثير المغناطيسي مثلا والمجالات دي ليها مدى محدد و بينتهي من بعد السحابة.


سحابة أورط دي تشغل مساحة من 5,000 إلى 100,000 وحدة فلكية -الوحدة الفلكية تساوي المسافة بين الشمس والأرض اللي بتساوي حوالي ١٥٠ مليون كيلومتر ورمزها AU اختصارا لكلمة "Astronomical Unit"-  و بالمناسبة السحابة دي هي مصدر المذنبات اللي بتجيلنا على كوكبنا حيث انها تحتوي من 0.1 الى 2 تريليون جسم جليدي اللي بيتكون منها المذنبات واللي اكتشف السحابة دي كان عالم الفلك الألماني Jan Oort سنة 1950.





المصادر :- 

https://www.space.com/nasa-voyager-2-interstellar-space-mysteries.html


https://www.jpl.nasa.gov/edu/pdfs/ss_kuiperbelt.pdf

تعليقات

المشاركات الشائعة من هذه المدونة

سرعة دوران الأرض

المسافة بين الأرض والقمر

لون الشمس